torsdag 29 juni 2017

Skandalen var ett supernummer och är ingenting att tjafsa om.

Jag har just sett Allsång på Skansen mer än en dag efter direktsändningen.
Dessförinnan läste jag rubriker om ilska mot SVT:s skämt och att Shima Niavarani har gjort bort sig i någon slags fejk-bröllop.


Men det kan jag säga, 
Bröllopsnumret var det absolut bästa på Allsångsscenen. 
Se det igen på Svt-play 41 minuter in i programmet.
Det är helt enkelt skitbra. Synd att somliga inte fattade det. 

För övrigt var det väl bara trist.
De unga stjärnskotten sjunger för dåliga låtar för dåligt och är alldeles för orutinerade för Solidenscenen. 

De klarar inte av det helt enkelt. Vad tänker de med, de som släpper fram dem? Thomas Ledin kan inte ensam bära upp ett allsångsprogram. Det rullar på men det genuina har gått förlorat. Inte ens Ledins medley fick igång publiken.
Tobbe Ek i Aftonbladet har helt rätt i sin analys. Han är förresten själv på absolut rätt plats i yrkeslivet men det hör ju inte hit. Och bröllopsnumret var som sagt en riktig höjdare!

Frågan är väl om det inte har gått inflation i allsångsprogram. Tre gånger i veckan ska vi joddla framför tv:n under åtta intensiva sommarveckor, är det tänkt. Kan ingen bryta trenden och hitta på något nytt? Absolut ingen vill se trendiga popsnören som framför sin senaste platta och därefter tar en högst motvillig promenad i publikhavet och låter folk kraxa en skvätt i mikrofonen. Det är alldeles för förutsägbart och trist.

Lotta Engberg på Liseberg lyckas betydligt bättre - trots att hon måste slåss mot alla dessa reklampausar under vilka programmet hotar att svältdöden dö. Det är mer hjärta, ett jäkla drag och artister som håller måttet. Men f-n vet om inte programformen har gjort sitt. Vi får se...
Det tredje allsångsprogrammet orkar jag inte ens titta på.

5 kommentarer:

  1. Shima skulle faktiskt kunna bli en ny Laleh på flera sätt ...

    SvaraRadera
  2. Tror du det?
    Jag tror att hon har en annan bredd faktiskt.
    Hennes egen låt var väl ingen hit direkt.
    Eller?
    Jag behöver kolla in henne lite mer...

    SvaraRadera
  3. Vem var det som hade bredden menar du ? Shima har i vart fall smalnat ...

    https://www.youtube.com/watch?v=_y3mMhQADfU

    Laleh - Just nu! - Så mycket bättre (TV4)

    Det här övertygade mig om Lalehs storhet. Att ta en synnerligen banal låt
    och få den att vibrera av existentiell ångest ...

    SvaraRadera
  4. Jag är inte säker på att man ens kan jämföra de två.
    Laleh är ju en väldigt, väldigt speciell sångerska och helt oslagbar i sin gengre.

    Shima vet jag inte så mycket om men jag undrar om hon inte är mer åt teaterhållet. Också. Därför tror jag att hon har större bredd i betydelsen flera strängar på sin lyra. Men jag måste kolla lite mer på henne faktiskt. Spännande tjej.

    Laleh är något helt annat och väldigt speciell som sagt. Kanonbra alltså.

    SvaraRadera
  5. Och nu pratas det om plagiat.
    http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/220378

    Strunt samma. Det var bra. Jag hade också köpt numret om jag varit igång.
    Men man ska ange ursprunget. Absolut.

    SvaraRadera